AERIUS Calculator 2024
Op 1 oktober 2024 is de nieuwste versie (2024) van de AERIUS Calculator beschikbaar gesteld. Iedere stikstofberekening moet uitgevoerd worden met de meest actuele versie van AERIUS. Vanaf 1 oktober 2024 is dat dus AERIUS Calculator 2024.
Waarom deze update?
Het is goed om de AERIUS Calculator ongeveer één keer per jaar te updaten. Waarom? Dit rekeninstrument heeft een belangrijke plaats binnen de Omgevingswet. Alleen actuele wetenschappelijke inzichten en informatie van leefgebieden en habitattypen schetsen een juist beeld van de stikstofemissie.
U wilt zeker zijn dat het stikstofdepositie onderzoek voor de aanvraag juridisch houdbaar is. Daarom moet deze met de meest actuele versie van AERIUS zijn gemaakt.
Wat is gewijzigd met de update?
Diverse kennisinstituten, zoals het Planbureau voor de Leefomgeving, TNO, RIVM en de Universiteit van Wageningen, publiceren jaarlijks relevante data. Denk aan het updaten van de staat van Natura 2000-gebieden, daarin voorkomende habitats en leefgebieden en de gemeten en berekende achtergronddepositie binnen deze gebieden. Het zijn belangrijke factoren die een rol spelen binnen uw project en de AERIUS-berekening.
Een andere veelvoorkomende en essentiële factor is de stikstofemissie van wegverkeer en mobiele werktuigen. In de meeste AERIUS-berekeningen komt deze categorie voor. Bij veel projecten speelt de verkeersaantrekkende werking een rol, maar denk ook aan heftrucks die op uw terrein rondrijden. Het updaten van emissiefactoren op basis van recent onderzoek, zorgt voor berekeningen met actuele kennis.
Koude start van motoren
Uit onderzoek van TNO is naar voren gekomen dat de koude start van motoren (wegverkeer) in de eerste 10-30 seconden na de start een hogere emissiefactor met zich mee brengt. In AERIUS Calculator 2024 dient hiervoor een aparte bron te worden ingevoerd. Een koude start is aan de orde indien een motor langer dan 2 uur uitgeschakeld is.
De impact op stikstofberekeningen kan groot zijn. Het komt er in de praktijk op neer dat het toevoegen van de koude start een behoorlijk hogere emissie op de locatie met zich mee brengt dan in voorgaande versies van de AERIUS Calculator. Dit soms zelfs met gevolg dat de haalbaarheid van projecten en plannen een grotere opgave wordt.
Om te bepalen in welke mate de koude start toegepast moet worden is door BIJ12 de Handreiking Koude Start opgesteld. In een later kennisartikel zullen wij dieper ingaan op de koude start.
Experts in stikstofonderzoeken
MBH Consult is gespecialiseerd in stikstofonderzoeken, oftewel AERIUS berekeningen. Sinds 2019 hebben wij meer dan 2.000 projecten behandeld! Door onze kennis, pro-actieve houding en het feit dat afspraak ook écht afspraak is kunnen wij u verder helpen. Wilt u graag meer weten? Neem gerust contact met ons op!